Thursday, January 3, 2013

KENAPE TAK TUNGGU ELLA..??

Suatu ketika dulu......

balik tadika, tok dah tunggu depan pintu pagar dengan basikal antiknya.
kadang-kadang beg sekolah aku diletakkan dengan elok di bakul basikal.
aku diangkat dinaikkan di tempat duduk blakang untuk dibonceng.
sampai dekat dengan tepi rumah, ade bukit yang agak curam. selalunya atok turunkan aku kat situ. dia takot aku jatoh. dia pon turun. juz bawak basikal kat sebelah. kadang-kadang nak mengada-ngada. nak feeling2 naik roller coster, aku paksa atok aku bawak aku turun bukit tuh dengan basikal dia. aku peluk pinggang dia kuat-kuat. tapi slalunya atok aku akan turun dulu n bawak beskal dia yang ade aku nih sampai sparuh bukit dulu. then baru dy naik balik turun dari bukit tuh. bessssttt sgt3!

Waktu petang, salunyer aku lepak ngan tok kat stor depan rumah. tmankan dia jaga ayam dia yang nak btlor. takpon kutip klapa2 tua yang jatoh daripada pokok klapa dia kat blakang stor. tengok dia bagi ayam makan kat reban kat blakang stor. takpon tengok dia bertukang dalam stor. kadang-kadang bile mengada-ngada tuh datang, aku pon sibuk nak bagi ayam makan. sibuk nak menggergaji kayu yang atok aku tengah gergaji. ade jer aku nak ikot buat ape yang atok aku buat. aku suke mngikut atok aku... ade skali tuh aku nak slalu main buayan. aku mintak atok aku buatkan buayan dalam stor tuh. satu ptang buayan tuh da ade! best sangat dapat main buayan tuh. trima kasih tok

waktu cuti hujung-hujung minggu, slalu dia bawak aku gi kdai roti canai. bile order air teh tarik, rase panas sangat takleh nak minom. atok aku akan angkat cawan teh daripada piring. pastu tuangkan teh tu sikit kat dalam piring bagi cepat sejuk. dia suakan kat mulut aku bagi aku minom. sedap sangat tok. tok sorang jer pernah buat macam tuh kat Ella.

Ade masenyer aku nak bergurau, tengok tok ngah duduk-duduk dpan rumah, isap rokok ke..mulalah datang nakal aku. aku amik ais..jalan plahan-lahan taknak dia prasan. aku selak sikit kolar blakang baju dia, aku masokkan ais. atok aku tkejot. cepat2 kluarkan ais. pastuh dy cakap.. "takpe...tengoklah nanti..." sambil tsenyum. biler aku duduk2..tak prasan atok aku balas balik ape yang aku buat. tym tuh aku akan tkjot n kjar atok aku. tok jer yang rajin layan kite tok...............

Bile kita sakit perot, demam...tok salu gi rumah n duduk sblah kita..tok picit2 kpala kita. urutkan lengan kita. ..Mase kat skolah rendah pulak, aku dah ade basikal. gi skolah naik beskal..biler pancit, takpon nak ltak bakul kat basikal lah. nak tukar alas tempat duduk basikal lah, tok naek basikal tok. kita nek basikal kita..kita nek basikal same-same gi bengkel kat Sungai Kertas. tok cekkan basikal kita. tambah angin. kuatkan brek...kadang-kadang aku gi skolah naik motor. kakak hantar n amik. ondaway balik rumah hujan lbat sangat. kita naik moto dengan laju. kita nampak tok kayuh beskal hujan-hujan. kita lambai tok. tok brenti kayuh smata-mata nak tengok cucu tok.

Waktu bulan puasa, makanan kgmaran tok mesti murtabak. kalo tak dapat  murtabak, kita akan rase serba salah sangat. sebab muka tok macam sdey. Kita akan cuba jugak cari murtabak. kalo kita ade bli murtabak, n ingatan abg blikan tok murtabak. kita sanggup bagi murtabak kita kat tok. Ella sayang sangat kat tok. Bile nak dekat raya, tok jer yang pandai anyam ktupat. kita akan duduk kat sblah tok mintak tok ajarkan. kita cakap, "nanti senang lah biler kita pandai anyam ktupat..bley tolong tok..".... tok memang tak pernah penat ajar kita..walaupon slalunyer kita anyam jadi segi empat yang xbley nak masokkkan beras, tok akan betulkan anyaman kita. Stiap tahun raya macam tuh. Sampai tahun yang tok sakit, tok dah tak bulih anyam ktupat, kita amik daun klapa. kita anyam. TOK! cucu tok dah bulih anyam ktupat. kita da pandai!!!!  tok...kita takkan lupa..tok yang ajar kita anyam ktupat..

kita takkan lupa kita carik kasut kerja tok same-same. tok ajar kita cara ikat tali kasut. kita membebel-bebel dalam stor, tok dengarkan jee....

Tok, Ella mintak maaf. tak dapat cium tok mase jasad tok dah berpisah daripada nyawa. tak dapat tengok tok buat kali terakhir sblom tok masok ke 'alam lain'...........  1/1/2013 (slasa)...kita amik keta kat umah ustaz Yusri...kak zira kol cakap tok dah nazak. tok, kita memang nak balik ari khamis (3hb)... clas kita abis siang. malam baru ade bas ke KL..... tapi 3hb yang patutnya kita balik, tok pergi cepat sangat... pukul 10.23 pagi kakak kol. kita ade clas sampai 10.45...kita tak angkat. tapi kita memang rase ade something happen. kita text kakk. 

'kak. nape. ade clas nih'

'dik.tok dah takde dik'

'bile kak?? kita balik ptg nih'

'baru jer..cik kol'...... kakk aku pon kerja....

tak lama lpas tuh bapak pulak kol. mase tuh da 10.45..tapi Dr.Sidek tak kluar clas lagi. sembang2. aku mintak izin nak jawab kol. aku kluar clas. dgr sore ayah aku je. aku da mraung cakap nak balik. Ayah aku tkjot sbab aku dah tau. Aku tau dia nak rahsiakan daripada aku waktu atok aku nazak. dia taknak aku riso n balik. sbab aku baru jer balik Besut. ayah aku tak bagi aku balik. mase tuh aku btol2 memberontak.

"Orang nak balik pak"

"tak payah la nak. kan haritu dah jumpa tok. kaalo adik balik, ktorang kat sini bukan boleh tunggu adik. Mayat tok jap lagi dah nak kbumi"

"PAK...! ORANG NAK BALIK!!!!"

"cakap ngan mak..."

"Ella..mak nih. takpayah balik lah nak..hujan kan kat sane. lagipon pukul brape nak sampai?"

"Orang naik flight"

"Nak naek flight dari mana?"

"KB"

"kan banjir..sape nak bawak Ella gi Klantan? takkan nak drive sendiri?"

"Kawan-kawan ade"

"Kalo naek flight, kan turun kat Sepang. 2 jam nak sampai rumah. dah 4 jam nak kna tunggu."

"................."

"hello.hello..Ella"

.....................................

aku direct ke HEP......... sampai HEP, setle itu ini... tiket tak dapt lagi. kol AirAsia. tiket kul 12.20/4.30/7.30 flight ke KL.......... luluh ati aku bile tgk jam..pukul 12??!!! kalo aku amik flight pukul 4.30, malam baru aku smpai rumah!!!! mane sempat aku tgk atok aku..

aku mintak family tunggu aku..dorang kate tak bulih. dorang cakap mayat tak bulih dilambat-lambatkan pengkebumiannya.......ati aku pdih sangat. taktau ape yang aku perlu buat.

Kalo aku balik, jumpa tok pon aku xdapat. nak pergi tanah kubur pon tak bulih. Lagi aku sdey, nak mngaji pon aku xbulih skarang nih..!! Allah.....!! kanape jadi sampai macam nih skali ya Allah.. ??!

lepas dah tenang sikit. aku bincang balik dengan parents...insya-Allah minggu depan nih aku balik. kalo ikotkan hati, memang aku nak balik malam nih jugak. tapi bila difikir-fikir, daripada aku langsung takley nak duduk kat sisi kubo atok aku, baik aku pegi minggu dpan. at least aku nak atok aku dengar cucu dia nih datang....mengaji untuk dia..

Aku kol paman. paman yang jage tok spanjang tok sakit. mase cuti baru nih paman tak gi kerja dekat sminggu sbab tok demam. biasanya istri dia jer jagekan. Cik Lela. aritu aku ziarah tok dmam, paman macam nak mnangis crita ngan aku yang dia gi kerja pon fikirkan tok kat rumah. baik paman tak gi kerja..tiap kali aku datang rumah tok, aku cium dia. hangat sangat tok. Ella mintak maaf tok sebab tak buat macam mane tok buat kat Ella dulu mase Ella sakit. Ella tak brani tok. takot tok rase sakit. Tok kurus sangat... paman nangis2 cakap ngan aku dalam tepon...

"paman..."

"Dik...tok dah takde dik..paman dah takde sape2"

"Paman jangan macam nih..."

"Waktu tok pegi tadi paman takde dengan dia dik......."

"paman pegi mana paman? sape dengan tok mase dia takde..??

"Paman jaga dia waktu malam..tengok tok macam dah sihat sikit. pagi tuh Cik Lela pulak jage..mase paman nak balik, dia nangis. paman cakap paman nak tengok neneknya kat rumah. nanti paman datang lah lagi. Tapi paman nih tak dengar cakap!!! toknyer nangis2...mesti dia nak paman ade dengan dia..tapi paman balik. paman balik rumah jer, Cik Lela kol cakap toknye dah takde"

"PAMAN.....abistuh sape yang ajar tok ngucap paman?? paman ade ajar tak??

"Inya-Allah dik..toknye slalu diajar mngucap..."

"Ramai tak paman ziarah tok?? cucu tok sume balik! kita jer takde..mintak maaf paman..tiket flight pukul 4.30 baru ade. bapak cakap takbulih tunggu kita..kita nak balik paman. tok rapat ngan kita dulu. dia yang amik kita balik dari tadika naik beskal. kita nak balik..tapi kalo kita balik pon kita tak bulih gi kubur..skarang nak ngaji pon tak bulih!!! paman...kita sdey sangat...kita dah mintak budak-budak suro ngajikan. paman jangan risau......"

"Takpelah dik..takpe..paman faham. sape yang tak rapat dengan toknye...doakan je lah ye toknye.toknye pon dah cukup suke kalo cucunya soleh solehah...takpe..tak payah balik"

"paman ciumkan tok banyak-banyak..untuk kita jugak!!"

"iyye dik".........................................

Malam aku nak gerak ke Besut (30hb malam) aku ade singgah jumpa tok. Aku rase kali nih cium tok lain sangat. badan tok makin panas. biasanya aku cium pipi tok,salam tok, tengok muka dia tros gi salam nenek pulak. Tapi kali nih, lpas da cium,tengok muka dia,nak bangun, aku cium dia lagi skali...air mata aku jatoh. bahu aku dah trenjut-enjut. aku salam nenek. Cik Lela kate,"dah dik..tak elok neneknya tengok adik nangis2 macam nih".....aku cium nenek..aku cakap kat nenek.."nek Ella nak balik Besut, tempat blajar..Ella taktau bile lagi Ella balik.."..aku tros bangun n kluar........

aku btol-btol blom puas cium tok.............

alfatihah untuk arwah atuk yang sangat disayangi..satu-satunyer tok yang aku ade spanjang hayat aku. trima kasih tok sebab ade untuk kita mrase adenye seorang 'atuk'


::::::::::: DAHRI BIN IDRIS ::::::::::
ALWAYS IN MY HEART INSYA-ALLAH
SMOGA DITEMPATKAN BERSAMA MUKMIN YANG SOLEH
AMIN YA RABBAL 'ALAMIN